HO'OPONOPONO
według Morrnah Nalamaku Simeona
Najstarsza hawajska KUMU Morrnah Nalamaku Simeona z Honolulu była tak samo jak Moona K. Kahele z Kona nauczycielką wiedzy teoretycznej jak i praktycznej hawajskiej wiedzy. Morrnah pracowała jako Kahuna Lapa, nauczycielka, uzdrowicielka, terapeuta, naukowy autorytet Huny dla uczelni Honolulu, Maryland, New York, New Mexico i innych.
Poranna modlitwa według Morrnah
"Ja przybywam z nicości w światłość,
Ja jestem tchnieniem, który niesie życie.
Ja jestem głębią, panującą ponad wszystką świadomość.
Ja, To, wszystko.
Ja kreślę łuki tęcz ponad wodami,
gdzie świadomość spływa się z materią.
Ja jestem przypływającym i odpływającym oddechem, niewidzialnym,
nieuchwytnym podmuchem wiatru, niewidzialną drobiną stworzenia.
Ja jestem ja, ja jestem wieczną, doskonałą, boską świadomością.”
Szczególną zasługą Morrnah jest modernizacja Ho´oponopono i stworzenie z najstarszej formy „klasyczne” Ho'oponopono. Proces ten składa się z dwunastu elementów, omówionych poniżej. Jest długim procesem skruchy, wybaczania sobie i innym, pozwolenia na przemianę w swojej podświadomości dokonaną przez Boskość w pełnej miłości bezwarunkowej.
-
Wybrany z grupy, przez z grupę, neutralny, niezależny mieszkaniec okolic (haw. KUPUNA), szaman (haw. KAHUNA), nauczyciel (haw. KUMU) albo senior zaprzyjaźnionej rodziny, jest proszony o obiektywne pośrednictwo w rozwiązaniu problemu. Wybrany przez grupę postępuje zgodnie z obowiązującym go rytuałem, niezależnym od ceremonii Hooponopono
-
Ceremonie otwiera wspólna modlitwa otwarcia (haw. PULE) pod kierownictwem wybranego przez grupę. Wszyscy zebrani odmawiają modlitwę głośno i ze skupieniem. Podczas tej modlitwy proszone są o przybycie duchy opiekuńcze rodziny (haw. AUTMATUAS) jak i duchy przodków (haw. AUMAKUAS) w celu pomocy i błogosławieństwa. Każdy z uczestników jest nawoływany do zagłębienia się w duchowej miłości absolutnej (haw. ALOAH) i otworzenie się na jej działanie
-
Uczestnicy muszą być otwarci na wszelkiego rodzaju rozwiązania i dążyć do oczyszczenia problemu, do otrzymania pozytywnego efektu ceremonii (haw. HALA). W przypadku, jeżeli nie wystarczy jedno spotkanie do rozwiązania problemu, musza się spotkać uczestnicy ceremonii jeszcze raz w innym czasie
-
Wszystkie aspekty tego problemu muszą być przez wszystkich uczestników, potraktowane z powagą, uczciwie, z szacunkiem i bez dodatkowego „upiększania” przedstawione na forum grupy (haw. HIHIA). Wszyscy uczestnicy ceremonii muszą się zobowiązać przed sobą i Bogiem, do przekazania informacji, których są w posiadaniu w formie prawdy, by móc jak najszybciej i lepiej odnaleźć drogę rozwiązania tego problemu. W całej tej ceremonii najważniejsze jest, by każdy z uczestników, szczerze i otwarcie rozmawiał o istniejącym problemie
-
Przedstawiciele jednej strony słuchają uważnie i dokładnie opowieści drugiej strony (haw. MAHIKI), starając się utrzymać emocje pod kontrolą. Starają się jak najlepiej zrozumieć zdanie innych jednocześnie starają się nie przeszkadzać w opowieściach.. Każdy z uczestników może bez ograniczeń czasowych, przekazywać swoje informacje grupie
-
Jeżeli nastąpi sytuacja, w której emocje grupy „uciekną” z pod kontroli, prowadzący ceremonię może wprowadzić przerwę na okres „ochłonięcia” emocji uczestników (haw. HO` OMALU). Przerwa ta w zależności od potrzeby i sytuacji, może trwać parę minut, może tez trwać parę dni, jeżeli jest konieczność ponownego przemyślenia problemu
-
Jeżeli problem jest trudny dla uczestników spotkania, prowadzący może poprosić strony, by się „zamieniły rolami”, to znaczy każda ze stron powinna omówić problem z punktu widzenia drugiej strony. Sytuacja ta mobilizuje uczestników, do ponownego przemyślenia problemu i zastosowania innych argumentów i emocji. Często odwrócenie ról uczestników prowadzi do szybkiego rozwiązania problemu
-
Według Huny, w całym tym procesie świadomość grupy musi koniecznie być w harmonii ze świadomością każdego uczestnika ceremonii. Dlatego jest bardzo ważne, by każda z uczestniczących stron, przedstawiła również argumenty dotychczas jeszcze nie znane drugiej stronie. W ten sposób wyjaśniane są wszelkiego rodzaju nie porozumienia i od razu oczyszczane
-
W ramach tych rozmów, trwających kilka minut, godzin czasami dni, odnajduje się rozwiązanie problemu i końcowego wyniku. Na koniec procesu wyjaśniającego (haw. KUKULU KUMUHANA) dominuje wdzięczność, ulga, pokój i miłość, a nad wszystkim panuje harmonia (haw. MIHI)
-
Wszyscy członkowie ceremonii, po uznaniu końcowego wyniku rozwiązania problemu, przebaczają sobie nawzajem, a na koniec sobie samemu i ogłaszają, że już nikt nie ponosi winy wewnątrz ani na zewnątrz świata. Czynności te wyzwalają w grupie pozytywne emocje, a wszystkie negatywne potencjały (haw. PIKILIA) zostają całkowicie oczyszczone (haw. KALA). To co pozostało jest neutralną esencją informacji, bez negatywnych odczuć
-
Prowadzący ogłasza oczyszczenie konfliktu, a tym samym na stale rozwiązanie problemu (haw. PANI
-
Na zakończenie wszyscy odmawiają modlitwę wdzięczności (haw. OZO` OPAU). W ten sposób zostaje zamknięta ceremonia wobec Boga i duchów biorących udział w ceremonii
-
Całkowitym zakończeniem ceremonii jest wspólny posiłek (haw. LUAU), któremu towarzysza emocje radości, przyjaźni, ulgi, pokoju i miłości (haw. ALOAH).
Według Morrnah N. Simeona zawsze, po zakończonej ceremonii Hooponopono, wszyscy uczestnicy zamaczali palce w wodzie święconej, by uwolnić się całkowicie od negatywnych myśli, odczuć, słów i czynów, a miejsce spotkania było również przemywane wodą święconą, a ściany spryskane. Przy tym odmawiana była modlitwa:
"Boski stwórco AKUA,
jeżeli Tobie moja rodzina, krewni lub przodkowie,
Aumakua Tobie albo Twojej rodzinie,
Twoim albo waszym krewnym i przodkom,
w jakiś sposób zaszkodziliśmy
wmyśli, uczuciach, słowem lub czynem
od początku powstania do chwili obecnej,
proszę Cie o wybaczenie.
Spraw proszę, by ta woda święcona oczyściła
i rozpuściła wszystkie negatywne wspomnienia,
blokady, energie, wibracje i przemieniła w światło.
To jest już dokonane Amama – Amen!”
Według Morrnah N. Simeona można tą modlitwę stosować również jako krótką formę duchowej deklaracji, wypowiadaną głośno i wyraźnie:
"Pokój niech będzie z Wami,
wszystek Mój pokój,
pokój którym jestem ja,
pokój, którym „ja jestem.”
Pokojem na zawsze,
na teraz i na całą wieczność.
Mój Pokój, który daje Wam Ja.
Mój pokój, który pozostawiam Wam Ja.
Nie pokój światowy, ale mój pokój, pokój Ja.”
Według Morrnah N. Simeona klasyczna ceremonia Hooponopono w nowym, zmodernizowanym przez nią systemie, nie wymaga obecności żadnej z osób zainteresowanych. Ceremonia może być przeprowadzona przez jedną osobę. Nie musi ona zwracać się do Kahuny.